Ekologiskt är bra
Genom att välja ekologiska produkter så ofta som möjligt bidrar du till att skapa ett hållbart samhälle med mindre gifter i natur och hos oss människor. Dessutom får du mer näringsrika produkter som stödjer kroppens immunförsvar.
Handla givetvis från lokala odlare så mycket du kan.
Ekologiska livsmedel ökar kraftigt
Försäljningen av ekologiska livsmedel ökade mellan 2004 och 2005 med hela 40 procent. Den uppgick då (2005) till 4,0 miljarder motsvarande 2,6 procent av den totala försäljningen av livsmedel. Det är en öknng med en procent. Den ekologiska försäljningen ökar f...
Aktionsplan för mer ekologisk mat
Regeringen har gett Ekologiskt Forum med sin bas i Kungliga Skogs- och lantbruksakademin (KSLA) i uppdrag att ta fram en aktionsplan för hur regeringens nya mål för ekologisk produktion och konsumtion ska kunna uppnås. Enligt målen ska 20 procent av jordbruksm...
EU säger: nyttigare äta ekologiskt
Tänk att vi behöver forskning för att upptäcka det vi redan vet! En stor EU-studie visar nu att ekologiskt odlade frukter och grönsaker är nyttigare än konventionellt odlade.
Stendamm ger mineralrika grödor
Det finns hopp för en hårt pressad planet med urlakade och försurade odlingsjordar. Journalisten Henrik Ennart skriver i SvD (12/11/06) om Straloch farm på det skotska höglandet där goda och näringsrika jättegrönsaker växer helt befriade från giftiga bekämpnin...
Ekologisk kost ger sundare modersmjölk
Ekologisk komjölk innehåller fler hälsosamma fleromättade fettsyror än konventionell komjölk. Nu visar en holländsk undersökning att dessa hälsosamma fettsyror även finns i högre koncentrationer i modersmjölken hos ammande kvinnor som äter ekologiskt.
En un...
Hetskampanj mot KRAV och den ekologiska odlingen
Aftonbladet hade under vecka 33 en hel serie med artiklar där man på ett mycket ovetenskapligt sätt och på gränsen till ovederhäftighet behandlade såväl den ekologiska odlingen och KRAV som stödet från regeringen. Dylika kampanjer mot den ekologiska odlingen d...
Ekogubbar hämmar cancer bäst
Jordgubbar har tidigare visat sig ha en god antioxidativ effekt jämfört med andra frukter och bär. En ny svensk studie har nu funnit klara samband mellan mängden antioxidanter i extrakt av jordgubbar och den cancerhämmande effekten i provrör. Extrakt från tota...
Ekologiska äpplen bäst
Vid en test av 27 olika äpplen fann man pesticidrester i 20 äpplen. De sju som var utan var ekolgiskt odlade. Studien gjordes av det tyska konsumentmagasinen Stiftung Warentests (aug 06), och de testade äpplen från 11 länder (bl a Tyskland, Chile, Argentina oc...
Nya regler för märkning av ekologiska varor
- vad gäller egentligen?
EU:s jordbruksministrar beslutade idag (12 juni -07) om ett modernare och förenklat regelverk för produktion och märkning av ekologiska livsmedel. Beslutet innebär bland annat att ekologiska varor ska märkas med en gemensam symbol.
I och med det nya regelv...
Brist på näring i svensk brödsäd
Forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, har upptäckt ett kraftigt minskat innehåll av järn, koppar, zink och krom i åkerjorden. Följden är otillräcklig näringstillförsel till växterna och minskade skördar. Analys av höstvetekärnor i brödsäd visade på ...
Klöver gör fälten friskare
SvD lämnar oss dock inte hängande med denna nedstämmande info utan lyfter fram möjligheterna i en övergång till ekologisk odling:
"Jorden blir bättre för varje år sedan vi började odla ekologiskt", säger Lars-Birger Johansson på Fröshults prästgård. Utan kons...
Låg kvalitet på frukt och grönt
Skenet bedrar i frukt- och grönsaksdisken. Det färgglada sortimentet är ofta både näringsfattigt och smakmässigt utarmat. Av 33 tomater, som SvD testade, var 28 så vattenstinna att saften inte skulle duga att göra juice av. Lika illa var det med 18 av 24 mor...
Vinstjakt tar näringen ur grödor
Följande insändare av Bertil Berg är mycket aktuell och tankvärd (SvD Synpunkt 12/7/06)
Professor Robert Verkerk är forskardocent inom agrikultur och toxikologi vid Imperial College, London, England, och vd för Alliance of Natural Health (ANH) i Eng...
Mindre näring i maten
Frukt och grönsaker innehåller mindre vitaminer och mineraler än för 50 år sedan, visar flera studier. Järn, kalcium och c-vitamin hör till det som minskat mest. Jag har påtalat detta ända sen slutet av 90-talet och det är allvarligt. Även om vi äter samma mat...
LRF säger NEJ till konsumenterna men JA till GMO
På LRF:s stämma sade man ja till att kunna använda GMO i såväl produktionen som i produkter. Det är ett beklagligt ställningstagande, varken JA eller NEJ och inte heller ett JASSÅ. Man öppnar för att "de gröna näringarna" (med grön menar man inte miljövänlighe...