sannarelations.com Nya boken Sanna Relations Sannas Matbok för den självläkande människan
Aktuell infoSanna ord (blogg)Sanna EhdinFöreläsningarBöcker & CDMedia & läsareSanna shopKost & hälsaMaten är vår bästa medicinIFD-matenÄt dig frisk och pigg!Gröna kurenNyheter om matGoda receptAllergi och överkänslighetCandidaLCHFTarmens hälsaFett & oljaFriskfaktorerRiskfaktorerEnergimedicinEnkla hälsorådHelhetshälsaMedvetna köpInre växtInspirerande



Enkla kostråd för MS

Här är en artikel om hur omega 3-fettsyror, vitamintillskott och kostomläggning ger en avsevärd förbättring av sjukdomstillståndet hos människor med multipel skleros (MS). Studien var utförd vid Haukeland sykehus i Bergen och publicerad i Dagens Medicin nr 15/2000.

Multippel sklerose antas å være et resultat av genetisk disposisjon, miljø og utløsende faktorer. Det finnes fortsatt ingen effektiv medisinsk behandling for sykdommen som skyldes lokale immunreaksjoner i sentralnervesystemet. Den nye studien fra Bergen er den første publiserte kostholdsstudien på nydiagnostiserte pasienter.

Klar förbättring
I alt deltok 16 pasienter som hadde hatt MS i opptil tre år. To år etter studiestart oppsummerte man resultatene; 11 hadde da markert bedring i sykdomstilstanden, målt etter en såkalt EDSS-skala for nevrologisk status. Fire hadde stabil sykdom.

Statistisk sett skulle pasientene i gjennomsnitt hatt en forverringsepisode hver per år, til sammen 32 episoder i løpet av studieperioden. Resultatet ble til sammen to episoder; to pasienter opplevde en episode hver. Dette innebærer at kostbehandlingen ga bedre resultater enn nyere medikamenter har vist seg å kunne gi.

- Er det tran, vitamintilskudd eller generell endring av kostholdet som virker?

- Det er nærliggende å tro at det er en kombinasjon. I studien har vi særlig konsentrert oss om omega-3-fettsyrer og antioksidanter, sier ernæringsfysiolog Inger Nordvik, som har ledet arbeidet med kostholdsbehandlingen. Hun har samarbeidet med nevrologene Harald Nyland og Kjell-Morten Myhr, samt professor Kristian S. Bjerve ved Universitetet i Trondheim.

Kan stoppa sjukkdomsutvecklingen
Professor Nyland som for tiden er daglig leder av Nasjonalt kompetansesenter for MS ved Haukeland sykehus, er ikke overrasket over at kostbehandlingen har gitt så gode resultater.

- Vi har på Vestlandet sett en økning i forekomsten av MS. Jeg tror dette blant annet kan ha sammenheng med endret kosthold. Vi spiser mindre fet fisk enntidligere og mer søt, lettfordøyelig mat, sier han.

- Jeg tror at sykdommen kan stoppe opp hos mange hvis de spiser riktig kost og unngår for mye stress. Kanskje kan halvparten av pasientene klare seg med slike enkle tiltak.

- Vil også pasienter som har hatt MS lenge kunne ha nytte av kostomlegging?

- For pasienter som har hatt MS i mange år, er det også andre mekanismer som kommer inn. Hos disse virker heller ikke den nye interferonbehandlingen, sier Nyland som opplyser at arbeidet med en kostveiledningsbrosjyre allerede er i gang.

Påverkar immunsystemet
Det er i sentralnervesystemet at man finner de største konsentrasjonene av omega-3 fettsyrer. Optimalt inntak antas derfor å være gunstig ved MS. I tillegg kan omega-3 fettsyrene redusere dannelsen av immunstimulerende leukotriener og prostaglandiner.

- Vi har for eksempel sett at omega-3 fettsyrer normaliserer nivået av interleukin-10. Dette cytokinet er lavt hos pasienter med alvorlig sykdomsforløp. Også ved revmatoid artritt er det vist at omega-3 fettsyrer har gunstig virkning, sier Nyland.

Antioksidanter fra frukt og grønnsaker, samt vitamin C-tilskudd kan beskytte mot den høye produksjonen av frie radikaler som man antar oppstår under betennelsestilstander. Røykere har dessuten økt dannelse av frie radikaler og de to som i studien opplevde forverringsepisoder, var de to eneste dagligrøykerne.

Mycket socker ohälsosamt
- Alle som deltok i studien fikk også råd om å redusere inntak av sukker og sukkerholdig mat og drikke. Hvorfor?

- Dels fordi dette er generelle kostråd som gir grunnlag for god helse. Dels fordi en del MS-pasienter tidligere har gitt tilbakemelding om at et stort inntak av søtsaker og brus kunne gi forverringer, sier Inger Nordvik som legger til at både kosthold, stress og andre livsstilsfaktorer kan påvirke sykdomstilstanden.
Nyland opplyser at kompetansesenteet planlegger en ny, større kostholdsstudie. Der vil man følge pasientenes sykdomsaktivitet ved hjelp av magnettomograf, slik man nå gjør i en studie på interferon. I tillegg er det innledet samarbeid med Cuba for å lete videre etter genetiske og miljømessige faktorer.

Kostråd vid MS
Man bör äta fiberrik mat och reducera mängden mättat fett från kött och mejeriprodukter. Följande rekommenderas enligt den norska studien:

• Ät fisk till middag tre-fyra gånger i veckan
• Använd skummjölk, lättmjölk och halv-feta/magra ostar
• Använd olivolja i matlagningen och minska mängden smör/margarin på brödet
• Ät endast små mängder snacks och chips
• Ät endast små mängder lite gottis och läsk
• Ät grovt bröd och grov frukostmüsli

Öka mängden antioxidanter:
• Ät mer grönsaker
• Ät ett par frukter per dag

Andra råd:
• Ha en jämn måltidsfördeling; hoppa inte over måltider
• Minska kaffe och te till ett par koppar om dagen
• Drick så lite alkohol som möjligt, särskilt i aktiv sjukdomsfas
• Undvik rökning
• Undvik matvaror som man reagerer negativt på

Kosttilskott:
• Ta en sked tran per dag (= fiskolja, men omega 3-kapslar är utmärkt, min kommentar)
• 200 mg vitamin C per dag
• B-vitaminkomplex innehållande dagsbehovet av B-vitaminer inklusive folsyre och vitamin B12





Skriv ut Skriv ut

« Tillbaka