sannarelations.com Nya boken Sanna Relations Sannas Matbok för den självläkande människan
Aktuell infoSanna ord (blogg)Sanna EhdinFöreläsningarBöcker & CDMedia & läsareSanna shopKost & hälsaMaten är vår bästa medicinIFD-matenÄt dig frisk och pigg!Gröna kurenNyheter om matGoda receptAllergi och överkänslighetCandidaLCHFTarmens hälsaFett & oljaFriskfaktorerRiskfaktorerEnergimedicinEnkla hälsorådHelhetshälsaMedvetna köpInre växtInspirerande



IFD-systemet bästa hjälpen

Glöm GI – nu är det IFD som gäller!

(hämtat från Sannas Matbok för den självläkande människan)
Som hjälp för att finna den hälsosamma power-maten finns ett nytt system som ser till olika råvarors inflammationsdämpande effekt (IFD-effekt). Detta är en amerikansk metod som integrerar mer än tjugo olika pro- och antiinflammatoriska faktorer.

I korthet förespråkar IFD-systemet mat som är rik på vitaminer, fytonutrienter och enkelomättat fett samt innehåller små mängder socker och fleromättade fetter. Tonvikten ligger på magert protein, frukt och grönsaker, fisk från kalla vatten och fullkorn, medan raffinerad, processad mat, transfetter och tomma kalorier bör uteslutas.

IFD-maten är den bästa kosten för man behöver till exempel inte längre fundera över bra eller dåliga kolhydrater (GI) eller räkna kalorier. IFD integrerar allt detta i ett holistiskt system. Det löser många problem eftersom ett inflammationsfritt liv automatiskt bärgar för god hälsa och viktkontroll.

IFD-skalans värden har räknats ut utifrån mängden fett och typen av fettsyror, innehåll av antioxidanter, förekomst av B6, B12 och folinsyra (som sänker inflammationsmarkören homocystein), K-vitamin och antiinflammatoriska fytonutrienter. De underlag som använts för beräkningen av IFD-effekten kommer från det amerikanska jordbruksdepartementet (USDA) och ett forskningsinstitut vid Sydney universitet i Australien (Glycemic Index Research Institutet). Formeln för att bestämma IFD-värdena räknades ut från dussintals publicerade studier av olika näringsämnen och deras samband med inflammation i kroppen. Tillvägagångssättet redovisas utförligt i boken The inflammation free diet plan.

IFD tar ställning till individuella näringsämnen, såväl som det inbördes förhållandet mellan olika näringsämnen. Det inkluderar även matens glykemiska index, det vill säga dess effekt på blodsockerhalten. Viktigt är mängden av ett visst näringsämne och hur stark effekten är. Till exempel har stora doser E-vitamin en god antiinflammatorisk effekt, men de små mängderna som finns i solrosfrön ger bara ett par IFD-poäng och där finns även en hög andel omega-6-fettsyror som sänker IFD.

Att äta inflammationdämpande mat gör att man blir mjukare i lederna och mindre stel i kroppen, huden ser friskare ut och allergier avtar eller försvinner. Samtidigt minskar risken för hjärt-kärlsjukdom, Alzheimers sjukdom, astma, cancer, benskörhet, diabetes och andra åldersrelaterade sjukdomar som har inflammation som grund. Det finns bara fördelar för hälsan med IFD-maten.





Skriv ut Skriv ut

« Tillbaka